Advertisement

HindustanTimes Fri,25 Jul 2014

World

After 50 years, private dailies published in Myanmar
IANS
Yangon, April 01, 2013
First Published: 12:20 IST(1/4/2013)
Last Updated: 12:24 IST(1/4/2013)

Four private daily newspapers started temporary publication on Monday, signifying the re-introduction of private daily newspapers in Myanmar after a gap of five decades.

The four daily newspapers put into circulation are Pyidaungsu Daily (Union Daily), Shwe Naing Ngan Thit Daily (Golden Freshland Daily), San Taw Chein Daily (Standard Times Daily) and Voice Daily, reported Xinhua.

The Union Daily is run by the ruling Union Solidarity and Development Party (USDP).

A dozen daily newspapers are expected to begin printing at a later date. They include Khit Moe Daily, Empire Daily, The Messenger, Up-Date Daily, Myanmar Newsweek Daily, Mizzima Daily, Eleven Daily, Khit Thit Daily, Yangon Times, Myanmar Dika, Union Athan, 7-Day Daily and D-Wave.

There are some six state-owned newspapers published daily in Myanmar - Myanmar Alin (Myanmar language), Kyemon (The Mirror) (Myanmar language), Myawaddy (Myanmar language), The New Light of Myanmar (English language) and Yadanarpon (Myanmar language), in addition to over 200 private-run weekly news journals in Myanmar, English and Chinese languages as well as over 200 magazines and nearly 7,000 private publishers.

More than 20 offices of foreign news agencies are also operating in the country.

As part of its significant media reform, the government announced in December 2012 free publication of private daily newspapers, dissolving its Press Scrutiny and Registration Division, a follow-up move after domestic media publication control was totally liberalised in August 2012.

The Myanmar government also reformed its 29-member provisional Myanmar Press Council in September 2012 to deal with media issues before a press media law is formally enacted by the Parliament.


Advertisement
Copyright © 2014 HT Media Limited. All Rights Reserved