Erdogan accused of despotism as Turkish police raid newspaper HQ

  • AP, Ankara, Turkey
  • Updated: Mar 05, 2016 18:11 IST
Turkish anti-riot police officers launch water cannon and tear gas to disperse supporters of the Turkish Zaman Daily newspaper, who demonstrated outside the newspaper headquarters in Istanbul. (AFP Photo)

Police, using tear gas and water cannons, on Friday raided the headquarters of Turkey’s largest-circulation newspaper, hours after a court placed it under the management of trustees.

The move against the paper, which is linked to an opposition cleric, heightened concerns over deteriorating press freedoms in the country.

Police dispersed protesters who had gathered outside of the opposition Zaman newspaper’s Istanbul headquarters before breaking down a gate and entering the building to escort the court-appointed managers and evict newspaper workers.

The court action against Zaman newspaper was brought by a public prosecutor and came amid an intensified government campaign against the moderate Islamic movement led by US-based cleric Fethullah Gulen. It accuses the movement of attempting to bring down the government.

The move, which also affects Zaman’s sister newspaper, English-language Today’s Zaman, and a news agency linked to the group, further reduces the pool of opposition television and newspapers in the country, which is dominated by pro-government television channels and newspapers.

Zaman editor-in-chief Abdulhamid Bilici addressed his colleagues on the grounds of the newspaper before police had stormed the building. He called the court decision a “black day for democracy” in Turkey as journalists and other newspaper workers held up signs that read: “Don’t touch my newspaper” and chanted “free press cannot be silenced!”

Today’s Zaman chief editor, Sevgi Akarcesme, broadcast the police raid on Periscope before police confiscated her phone.

“A police officer grabbed my phone forcefully,” she wrote on Twitter.

The court decision sparked international outrage.

“I see this as an extremely serious interference with media freedom, which should have no place in a democratic society,” said Nils Muiznieks, the Council of Europe commissioner for human rights. “It is the latest in a string of unacceptable and undue restrictions of media freedom in Turkey.”

A Zaman supporter holds the latest edition of Turkish daily newspaper Zaman with the headline 'Suspended the constitution' while another holds a placard reading "Zaman won’t be silent" in front of the newspaper's headquarters in Istanbul. (AFP Photo)

Reporters without Borders issued a strongly-worded statement, accusing President Recep Tayyip Erdogan of “moving from authoritarianism to all-out despotism”.

The US-based watchdog, Freedom House, called on the European Union and the United States to speak out against the move. The EU, in particular, has been accused of keeping mute about human rights abuses and the deteriorating freedoms in Turkey because of the country’s crucial role in curtailing the flow of migrants to Europe.

“The appointment of trustees to run Zaman amounts to a government takeover of a private media outlet and is a flagrant violation of both rule of law and freedom of the press,” said Daniel Calingaert, Freedom’s House executive vice-president.

Gulen, who has lived in the United States since 1999, was once Erdogan’s ally but the two have fallen out.

The government accuses the Gulen movement of orchestrating corruption allegations in December 2013 against ministers and people close to Erdogan as a plot to overthrow it. Authorities have since branded the movement a terror organisation, although it is not known to have carried out acts of violence.

Gulen was placed on trial in absentia last year on charges of attempting to topple the government.

The government has cracked down on the movement since, purging civil servants suspected of ties to it, and businesses have been seized.

Earlier on Friday, police detained four senior officials of Boydak Holding company, which has ties to Gulen, over allegations that it provided financial support to the movement. The state-run Anadolu Agency says police in the central city of Kayseri detained Boydak Holding’s chairman, chief executive officer and two board members.

In October, courts similarly placed four media organisations, owned by a company linked to Gulen under trusteeship, turning them into pro-government outlets.

also read

Suicide bombers, mortar fire as Iraqi forces battle IS in village
Show comments