WikiLeaks leak leaves US without diplomatic cover | world | Hindustan Times
Today in New Delhi, India
May 30, 2017-Tuesday
-°C
New Delhi
  • Humidity
    -
  • Wind
    -

WikiLeaks leak leaves US without diplomatic cover

Whistleblower website WikiLeaks has unleashed a flood of US cables detailing shocking diplomatic episodes, from a nuclear standoff with Pakistan to Arab leaders urging a strike on Iran. Hillary mocks India's UNSC bid | What US thinks about world leaders

world Updated: Nov 30, 2010 13:45 IST

Whistleblower website WikiLeaks has unleashed a flood of US cables detailing shocking diplomatic episodes, from a nuclear standoff with Pakistan to Arab leaders urging a strike on Iran.

The leaked memos describe a Chinese government bid to hack into Google; plans to reunite the Korean peninsula after the North's eventual collapse; the king of Saudi Arabia's call to the US to bomb Iran to halt its nuclear drive.

The confidential cables, most of which date from 2007 to February this year, also reveal how the State Department has ordered diplomats to spy on foreign officials and even to obtain their credit card and frequent flier numbers.

The memos, released on Sunday, recount closed-door remarks such as Yemen's president telling a top US general: "We'll continue saying the bombs are ours, not yours" when discussing secretive US strikes on Al-Qaeda.

A description of Libyan leader Moamer Kadhafi said he required the near-constant assistance of a "voluptuous blond" Ukrainian nurse.

According to another note that surfaced in The New York Times, the Saudi king considers Pakistani President Asif Ali Zardari the greatest obstacle to progress in his country.

"When the head is rotten it affects the whole body," King Abdullah bin Abd al-Aziz was quoted as saying.

A separate US diplomatic cable described Ahmed Wali Karzai, a powerful brother of Afghan President Hamid Karzai, as "corrupt and a narcotics trafficker."

Several diplomatic documents leaked showed that key US allies in Europe and the Middle East were privately pushing for tough action against the Iranian nuclear threat, despite their moderate public posture.

In another document, US Defense Secretary Robert Gates told his French counterpart that Israel could strike Iran without US military support but the operation might not be successful.

The Guardian newspaper reported that a classified directive sent to US diplomats under US Secretary of State Hillary Clinton's name in July 2009 sought technical details about the communications systems used by top UN officials.

The directive also sought intelligence on UN Secretary General Ban Ki-moon's "management and decision-making style," said to the report. UN officials declined to comment.

The New York Times, Britain's The Guardian, Germany's Der Spiegel, France's Le Monde and Spain's El Pais published the first batch of the documents on Sunday, saying more would follow in the coming days.

WikiLeaks chief Julian Assange described the release as a "diplomatic history of the United States" that would cover "every major issue."

Despite coming under a cyber attack that took down its main website earlier in the day, WikiLeaks started publishing the 251,287 cables -- 15,652 of which are classified "secret" -- from 274 US embassies around the world on a sub-website http://cablegate.wikileaks.org.

In an introduction, it painted the United States as a hypocritical superpower and attacked "the contradictions between the US's public persona and what it says behind closed doors."

The White House hit back, saying the release was a "reckless and dangerous action" that put lives in danger.

The Pentagon, already infuriated by the website's publication of secret Afghanistan and Iraq war logs earlier this year, unveiled new steps to prevent future leaks.

US officials had raced to contain the diplomatic fallout by warning more than a dozen governments of the impending leaks, but Washington refused to negotiate with WikiLeaks, saying it had obtained the cables illegally.

Assange has denied the release of the documents placed individuals at risk.

"As far as we are aware, and as far as anyone has ever alleged in any credible manner whatsoever, no single individual has ever come to harm as a result of anything that we have ever published," he said on Sunday.

The New York Times explained its decision to publish the cables by saying they "serve an important public interest."

The newspaper said it had "taken care to exclude... information that would endanger confidential informants or compromise national security".

It had consulted White House officials on sensitive issues but reserved the final decision to itself, it said.

The Guardian said all five papers had decided "neither to 'dump' the entire dataset into the public domain, nor to publish names that would endanger innocent individuals."

None of the countries at the heart of the most explosive revelations had responded publicly to the leaks by late on Sunday.

But one Saudi government advisor said: "The whole thing is very negative.

"It's not good for confidence-building," he said on condition of anonymity.

US officials have not confirmed the source of the leaks, but suspicion has fallen on Bradley Manning, a former army intelligence agent arrested after the release of a video showing air strikes that killed reporters in Iraq.

WikiLeaks argues that the first two document dumps -- nearly 500,000 US military incident reports from 2004 to 2009 -- shed light on the wars in Afghanistan and Iraq. See cartoon